Приветствую Вас, Гость
Поради батькам перед
зустріччю з учителем


У батьків відносини зі школою часто бувають складні. За десять років багато з них так і не можуть переступити через страх відвідування батьківських зборів, «індивідуальної консультації», на яку періодично запрошують вчителі... Але всі батьки розуміють — роздільність зі школою тягне за собою непривабливі наслідки для обох сторін, не говорячи про дитину, яка є яблуком розбрату цих двох соціальних інститутів — школи та сім’ї.

Школа не завжди може задовольнити всі запити батьків. Зрозуміло також, що умови в ній залишають бажати кращого, а рівень оплати праці, що існує зараз у системі освіти, не дозволяє батькам наполягати на багатьох своїх вимогах. І все ж. Якщо подивитися на ситуацію інакше: що залежить від нас, батьків? Як ми будуємо свої відносини зі школою? Не секрет, що школа — це широкий простір для конфліктів, що іноді провокуємо ми, батьки. Змінити устрій шкільної системи ми не спроможні, але, можливо, щось змінити в собі?

— Не вимагайте від школи більше, ніж вона може вам дати. Школа — це частина життя дитини. У першокласників — велика, у випускників — менша... Потурбуйтеся про те, щоб ваша дитина жила цікавим життям і після школи, тоді можливі шкільні невдачі не будуть такі руйнівні для її особистості.

— Вчителі — як і всі люди — різні. Не узагальнюйте і не переносьте свої незадоволення на весь колектив школи. Напевне серед педагогів є ті, з ким ви обов’язково знайдете спільну мову.

— Під час виникнення неприємної ситуації, пов’язаної з вашою дитиною, запам’ятайте, будь ласка, що ви єдина людина, яка здатна виявити моральну підтримку. Ваше завдання — у школі прояснити ситуацію. А ось інші заходи краще вживати вдома, після спільного обговорення з дитиною.

— Приходячи до школи, обов’язково просіть вести діалог на основі конкретних фактів, а не особистих вражень учителів. Враження можуть бути дуже суб’єктивні, не варто покладатися лише на них. Постарайтеся отримати різнобічну інформацію про життя дитини й аналізуйте її самі.

— Спробуйте також зрозуміти не тільки особливості поведінки вашої дитини у класі (у школі), але й загальну атмосферу учбового закладу. Будь-які вчинки дітей обов’язково пов’язані з соціальним контекстом, у якому вона розвивається. Не поспішайте робити висновки похапцем, не зрозумівши причини її поведінки.

— Не приймайте вчительську правоту апріорі. Зрозуміло, не потрібно обговорювати з дитиною тільки негативні якості (вчинки) вчителів, спробуйте в кожному явищі знаходити цю крупинку корисного, яка обов’язково присутня в ньому. Вчіть цьому дитину.

— Намагайтеся регулярно відвідувати батьківські збори. Якщо є можливість, попросіть класного керівника повідомити план зборів і їхню тривалість.

— На самих зборах піднімайте питання загального характеру, важливі для всіх. Усі проблеми, пов’язані з вашою дитиною, найкраще обговорювати підчас індивідуальної бесіди з учителем. Правильно буде вибрати для цієї бесіди спеціальний час, оскільки після зборів повноцінна розмова може не вийти, якісь нюанси залишаться нез’ясованими.

— Подумайте, чим би ви могли допомогти школі або конкретному учителеві? Не завжди ця допомога мусить виражатися у матеріальній підтримці. Можливо, ви володієте якоюсь цінною інформацією, чи маєте можливість працевлаштування школярів влітку, чи ви могли б дати консультацію з питань, пов’язаних із вашою професійною діяльністю, а можливо, ви можете допомогти школі в тиражуванні навчальних матеріалів, забезпеченні комп’ютерними програмами?

— Ваша участь в житті школи обов’язково буде сприятливою не лише для дитини, але й для того середовища, в якому вона знаходиться.

— І останнє. Для того, щоб навчити дитину необхідним соціальним навичкам, батьки повинні не тільки розповідати про них, але й демонструвати на практиці. Подумайте, будь ласка, як бачить ваша дитина ваші ділові і особисті стосунки з учителями? Чи погодилися б ви, щоб вона будувала стосунки з іншими людьми, користуючись вашою моделлю? Якщо так — то вас можна тільки привітати. Якщо ні — у вас ще є час, щоб щось змінити.
   












ДИТЯЧА БРЕХНЯ:
ЯК РОЗПІЗНАТИ, ЩО ОЗНАЧАЄ

Для батьків далеко не секрет, що діти часто обманюють, з ранніх років. Більшість психологів вважають, що такі вчинки неусвідомлені, що дитяча брехня — нерідко не що інше як прояв фантазії. Але якщо не звертати на проблему уваги — звичка може «перейти» й у доросле життя.

Юлія, мама
6-річної доньки:

— Моя донька часто каже мені неправду, вигадує, ніби вона не подобається виховательці у дитячому садку й та її незаслужено сварить, — розповіла молода мама. — Але це неправда, я говорила з вихователькою, з психологом, вони стверджують, що у моєї доньки просто бурхлива уява, фантазія. Наприклад, доня звикла вдома завжди бути у центрі уваги, головною, а у садочку ж багато інших дітей, яким вихователька теж повинна приділяти увагу.

Аліна, мама
9-річного сина:

— Син часто каже мені неправду про шкільні уроки, мовляв, у школі вчителька не задавала домашніх завдань. — Але педагог попередила, що вірити таким словам дитини не можна, додала, що не буває такого, аби вона не давала завдання додому. Тому я відразу вимагаю показати щоденник й примушую виконувати завдання. Буває, іноді навіть з метою профілактики підвищую голос на сина.

Карина:

— У дитинстві я часто говорила неправду. Вигадувала різні історії про свої досягнення, оповідала їх своїм однокласникам та друзям. Розповідаючи вигадані історії, я переживала ціле життя!

ІНОДІ ДІТИ Й САМІ ВІРЯТЬ
У ВЛАСНУ НЕПРАВДУ

Справді, діти часто вигадують різні неправдиві історії, згодом вірять у них, сприймають за реальність.

У такому випадку дитина говорить неправду, навіть не розуміючи, що обманює й так чинити недобре.

Якщо це трапляється часто, варто поговорити з дитиною. Пояснити, що казати неправду погано, але не кричати, не тиснути на неї, — радить психолог.

У казкового героя Піноккіо від брехні росте ніс, а в дітей бігають очі.

Причини і дитячої брехні:

— уникнення можливого покарання;

— приховування власної провини;

— аби справити враження, завоювати довіру у колі друзів, певній компанії (у підлітковому віці, наприклад);

— ворожість, різні психологічні проблеми, стрес.

Часто малі діти кажуть неправду, аби їх пожаліли або звертали більше уваги.

ПРИЧИНОЮ ДИТЯЧОЇ БРЕХНІ
МОЖУТЬ СТАТИ Й САМІ БАТЬКИ

Нерідко самі батьки стають ініціаторами того, що їхні чада починають казати неправду. Наприклад, так діти часто роблять у випадку, коли батьки карають їх навіть не за якийсь поганий вчинок, а й за те, що дії не співпали з очікуваннями батьків.

Деякі батьки можуть кричати на дитину, іноді навіть і бити. Та робити цього не треба, адже дитина ще більше «замкнеться» у собі, продовжуватиме казати неправду.

Батьківська агресія й погрози не принесуть добра, лише стануть перепоною у довірі між вами й вашою дитиною.

Нещодавно канадські вчені провели дослідження, результати якого показали: ті діти, які частіше казали неправду в дитинстві, досягають більших життєвих успіхів у дорослому житті.

АБИ ДИТИНА НЕ БРЕХАЛА —
СТАНЬТЕ ПРИКЛАДОМ ДЛЯ НАСЛІДУВАННЯ

Тому батькам варто задуматися над атмосферою у сім’ї. Спробуйте створити у родині такі взаємостосунки, щоб у дитини не виникало потреби й бажання брехати. Наприклад, привчайте ваше чадо час від часу говорити з вами відверто, нічого не приховуючи. Станьте прикладом для дитини, покажіть, що й ви довіряєте. Говоріть щиро, відверто. Якщо потрібно, зверніться до психолога, можна проконсультуватися навіть зі шкільним психологом, соціальним педагогом.

СПІЛЬНІ ІГРИ Й ІНТЕРЕСИ —
ЗАПОРУКА ДОВІРИ

— Корисно більше часу проводити з дитиною, цікавитися її інтересами, навіть гратися разом з дитиною, — радить психолог.

Особливо небезпечна дитяча неправда у підлітковому віці. Адже звичка постійно брехати може перейти й у доросле життя.

Брехня чи фантазія: як розпізнати:

— брехня — це навмисне спотворення або вигадування чогось з метою конкретної особистої вигоди (наприклад, аби батьки не сварили), має негативні наслідки;

— фантазія — вільний політ уяви, не шкодить дитині й навколишнім, не має негативних наслідків. Частіше проявляється у дошкільному та молодшому шкільному віці.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Якщо ваша дитина постійно фантазує, вигадує різні історії, які нібито траплялися з нею чи з її друзями, — можливо, у неї е письменницький талант. Задумайтеся, може, варто віддати чадо у якийсь творчий центр чи гурток, де дитя свій дар втілить у малюнках, оповіданнях, казках.